گزارش تصویری

با حضور قائم مقام وزیر نیرو

پروژه ی انتقال آب به ندوشن به طور رسمی به بهره برداری رسید

پروژه ی انتقال آب به ندوشن با حضور ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو، پاکروح معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ،امام جمعه ندوشن و فرماندار میبد ، مدیر عامل شرکت آبفا و جمعی دیگر از مدیران عامل و معاونین صنعت آب و برق استان به طور رسمی به بهره برداری رسید .

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد : قائم مقام وزیر نیرو در آیین افتتاحیه خط انتقال آب به ندوشن و روستا های مجاور آن ،آب را توصیه ای قرآنی و نیاز انسانی دانست و گفت : انتقال آب به ندوشن اقدامی ارزشمند، خوب و شایسته تقدیر است .

ستار محمودی با بیان این که ارزش آب در همه جا بالاست، اظهارداشت : به ویژه در مناطقی مثل استان یزد آب از ارزش بسیار بالاتری برخوردار است و ما خیلی چیزها را در فرهنگ آبی از مردم یزد داریم .

وی با بیان این که خیلی از این شیوه‌ها هنوز در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: مبدع شیوه‌های آبیاری قطره‌ای امروز ، یزدی‌ها هستند و قنات هم که از افتخارات ایران به حساب می‌آید، توسط یزدی‌ها به وجود آمده است.

قائم مقام وزیر نیرو قناعت را یکی از ویژگی‌های مهم استان یزد دانست و خاطرنشان کرد : انتقال آب شرب به این استان یکی از کمترین کارهایی است که می توان در پاسخ به اقدامات پرخیر و برکت مردم یزد در عرصه های مختلف انجام داد.

 

ستار محمودی ادامه داد : تامین آب مورد نیاز مردم به تناسب نیاز و رشد جمعیت ، قطعاً وظیفه ماست و انشاالله این کار را با استفاده از امکانات موجود و امکاناتی که اضافه می‌کنیم، انجام خواهیم داد .

قائم مقام وزیر نیرو در پایان افزود : لازم است که از نمایندگان عالی دولت هم تقدیر و تشکر صورت گیرد که در زمینه پیشبرد کارها تسهیلاتی به وجود آورده و سرعت کار را افزایش داده‌اند .

مدیر عامل شرکت آبفا نیز در این مراسم اظهار داشت: اگر امروز در استان یزد و شهر یزد با کمترین مشکل در زمینه کم آبی روبرو هستیم، به دلیل تلاش‌هایی است که توسط مسئولان کشوری و استانی انجام شده است.

علی اسلامی با بیان ویژگی‌های خاص منطقه ندوشن، گفت: لازم بود که طرح آب‌رسانی به این منطقه انجام شود و مقداری از مشکلات مردم که در طول زمان به آنها متحمل شده را کاهش دهیم.

اسلامی خاطر نشان کرد : عملیات خط انتقال آب به ندوشن به طول 54 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در 5 قطعه اجرا شده است .

وی افزود : این خط انتقال مجهز به چهار ایستگاه پمپاژ آب می باشد که ایستگاه  شماره یک با 3 پمپ و ایستگاه های شماره دو، سه و چهار هر کدام با 2 پمپ طراحی شده که در مجموع توانایی پمپاژ  10 لیتر بر ثانیه آب ، به مخازن بالا دست خود را دارند .

وی ادامه داد : این خط هم چنین دارای پنج باب مخزن بین راهی 100 متر مکعبی و یک باب مخزن ذخیره آب 1000 متر مکعبی در انتهای مسیر می باشد .

مدیر عامل شرکت آبفا اظهارداشت: ما در تابستان در همه استان با مشکل تامین آب روبرو هستیم و مجبور می شویم که مقداری از منابع آبی استان را وارد مدار کنیم تا جلوی مشکل در تامین آب گرفته شود.

وی گفت: در شهر یزد روزانه 220 هزار متر مکعب و در استان یزد روزانه 340 هزار مترمکعب آب مصرف می شود که بخشی از این آب ها از محل انتقال آب و بخشی هم از آب منابع داخلی استان استفاده می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد در پایان با بیان این که این طرح بخش قابل توجهی از آب شرب مورد نیاز ندوشن را تامین می کند، افزود: با توجه به ویژگی های این طرح امیدواریم در 50 سال آینده نه خط و نه پمپاژ با هیچ گونه مشکلی مواجه نشود.

امام جمعه ندوشن هم در این مراسم با اشاره به مشکلاتی که این منطقه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی دارد، گفت: متاسفانه الان چاه به عمق بیش از 100 متر هم در ندوشن حفر می‌شود و به آب نمی‌رسیم .

حجت الاسلام محمد جوادی انتقال آب به ندوشن را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: خوشبختانه الان همان آبی که مردم مرکز استان یزد از آن بهره‌مند هستند در اختیار مردم ندوشن قرار گرفته است.

وی تصریح کرد : با وجودی که ندوشن و برخی از روستاهای اطراف این شهر با این پروژه از آب شرب مناسب بهره‌مند می‌شوند، اما خواستاریم تا نسبت به آبرسانی به دیگر روستاهای این منطقه هم تلاش لازم صورت گیرد.

فرماندار میبد نیز در آیین افتتاحیه خط انتقال آب به شهر ندوشن گفت : درحال حاضر ندوشن یکی از کم‌آب‌ترین شهرهای استان یزد به حساب می‌آید و واقعا هیچ عبارت دیگری جز وحشتناک نمی‌توان برای خشکسالی‌های این شهربیان کرد.

حسین فلاح اظهارداشت : یکی از بهترین مراتع استان و کشور در ندوشن بوده ولی متاسفانه این خشکسالی‌ها واقعا مردم را درمانده کرده است.

فلاح ادامه داد: خشکسالی‌ها در میبد و ندوشن به حدی است که الان در مراتع ندوشن به دلیل کم بود آب، با مشکل شدید در ارتباط با ادامه حیات روبه رو هستیم.

وی در پایان فاضلاب را موضوع مهم دیگر شهرستان میبد  دانست و افزود:  اگر می‌خواهیم بحث پرورش دام را ادامه دهیم، لازم است که به بحث فاضلاب و بازچرخوانی آب توجه داشته باشیم.

 

 

کد خبر: 383
  تاریخ خبر : 1396/04/21
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/12/12
 روابط عمومی
 1021