گزارش تصویری

همزمان با هفته ی پیوند اولیا و مربیان برگزار شد :

اولین نشست نمایندگان انجمن اولیا و مربیان مدارس یزد با موضوع مدیریت مصرف آب

همزمان با هفته ی پیوند اولیا و مربیان ، اولین نشست نمایندگان انجمن اولیا و مربیان مدارس با موضوع مدیریت مصرف آب و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آبفا در استان یزد برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد :  مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 یزد در این نشست ، استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان برای آموزش و تبیین لزوم مصرف بهینه آب در جامعه را ضروری دانست.

ارجمندی با اشاره به اینکه مدارس جایگاه تربیت انسان ها است، اظهار داشت: مدارس جایگاه هایی دارند که از جمله این جایگاه ها می توان به انجمن ها و شوارهای مختلف در هر مدرسه اشاره کرد.

وی انجمن اولیا و مربیان را یکی از مهمترین جایگاه ها و تشکل های مدارس دانست و خاطرنشان کرد: درست است که مدارس وظیفه تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند ولی بحث تربیت دانش آموزان در منزل بر عهده اولیا است.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 یزد خاطرنشان کرد: اولیا و مربیان در صورتی که همراه هم باشند و با هم فکری و کمک به یکدیگر در راستای تربیت دانش آموزان تلاش نمایند، قطعا قدم بسیار مهمی در راستای تربیت اسلامی دانش آموزان برداشته ایم.

ارجمندی از مهمترین ویژگی های بارز یزد را فرهنگ دیانت، کار، تلاش، کوشش، همدلی و همراهی  دانست و ادامه داد: تمام ارکان ها و بخش های مرتبط با تربیت در یزد دست به دست هم داده و همیشه نسبت به تربیت دانش آموزان حساسیت لازم را داشته اند.

وی توجه به سبک زندگی درست را بسیار مهم دانست و ادامه داد: یکی از مبانی اصلی سبک زندگی درست ، الگوی مصرف است که باید به درستی در جامعه رعایت شود که جلوی مشکلات را بگیریم.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 یزد به نیاز کشور به مصرف بهینه اشاره کرد و افزود: از جمله مصادیق مصرف بهینه در کشور مرتبط با مصرف آب است که باید حتما مورد توجه ما باشد و در صورتی که این نعمت خدادادی را به درستی مصرف نکنیم، قطعا به خود و نسل آینده جفا کرده ایم.

ارجمندی ادامه داد: بهترین مکان برای آموزش و نهادینه سازی مصرف بهینه در جامعه، مدارس هستند و با توجه به مقبولیتی که اولیا و مربیان نزد فرزندان دارند، این موضوع ظرفیت بسیار مهمی است که باید حتما از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

 

مدیرعامل شرکت  آبفای یزد  در این نشست ، با اشاره به این که کشورهایی که احترام و توجه ویژه ای به معلمان و مربیان دارند نسبت به دیگر کشورها پیشرفته تر هستند، اظهار داشت: معلمان پایه و اساس پیشرفت هر کشوری هستند و مقدمات توسعه هر کشوری را فراهم می کنند.

وی با بیان اینکه مسائل مرتبط با آب استان یزد بسیار زیاد است، گفت: کشور ما در منطقه خشکی قرار گرفته و استان یزد هم به نسبت دیگر استانهای کشور  بارش بسیار کمتری دارد .

اسلامی خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی در استان یزد باید بالای 100 میلی متر باشد در حالی که در 20 سال گذشته به غیر از یکی دو سال، بیشتر از 70 میلی متر نشده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع برای ما یک هشدار اساسی است و نشان می دهد که ضرورت دارد  که ما  بر اساس داشته هایمان اقدام کنیم و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه داشته باشیم.

مدیرعامل آبفای یزد افزود:  در حال حاضر آب شرب بیش از 300 روستا که یک روزی محل تفریح و گردش مردم استان بود، امروز به وسیله تانکر آب تامین می شود .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوعات لازم است که برای مشکلاتمان برنامه ریزی داشته باشیم که در آینده برای تامین آب با مشکل مواجه نشویم.

اسلامی با اشاره به اینکه آب شرب و بهداشت مردم یزد به هر صورتی که باشد قطعا تامین می شود، گفت: تا  سال های آینده هم آب مورد نیاز یزد انشاالله تامین می شود ولی توسعه استان نیازمند آب است و اگر شهر توسعه پیدا نکند، شهری فقیر و بدون روح خواهیم داشت .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر در 10 شهر استان یزد آب انتقالی را با آب چاه ها مخلوط کرده و به شبکه آب رسانی منتقل نماییم که میزان آن بسته به نوع و کیفیت آب هر شهر متفاوت است .

اسلامی تصریح کرد: آب شرب شهروندان در تابستان در اردکان، بخشی از میبد و بهاباد از طریق ایستگاه های برداشت تامین می شود به علاوه اینکه وضعیت دیگر شهرهای استان هم خیلی بهتر از این نیست.

وی تصریح کرد: میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی استان که متاسفانه بدون مهابا در حال برداشت است سالیانه حدود یک میلیارد متر مکعب است در حالی که میزان بارندگی استان در مجموع حدود 700 تا 750 میلیون متر مکعب است و حدود 200 تا 250 میلیون متر مکعب بیلان و طراز منفی داریم.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان یزد خاطرنشان کرد: قطعا اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، در آینده دچار مشکلات بسیار بیشتری خواهیم بود و باید از الان برای جلوگیری از این مشکلات برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه اگر امروز فکری در ارتباط با برخی مسائل آب استان نشود فردا خیلی دیر است، گفت: در شرکت آب و فاضلاب همیشه سعی ما بر این بوده که در هر شرایطی آب مطلوب و با کیفیت در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی افزود: به جز مواردی که مربوط به اتفاقات است، در چند سال اخیر هیچ موردی نداشتیم که شهروندان با مشکل قطع آب مواجه شوند و آب مطلوب را به هر صورتی که بود در اختیار آنها قرار می دادیم.

مدیرعامل آبفا استان یزد خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که مردم در ارتباط با آب شرب و بهداشت با مشکل مواجه نشوند ولی واقعیت این است که مصرف آب شرب و بهداشت در استان یزد به دلیل وضعیت آب و هوایی غیرمتعارف است.

اسلامی افزود: آن چیزی که در استانداردهای بین المللی برای مصرف آب شرب و بهداشت ذکر شده، 150 لیتر در شبانه روز سرانه هر فرد است در حالی که در استان ما به دلیل درجه حرارت بالا در تابستان، به طور متوسط بیش از 300 لیتر و 400 لیتر در تابستان می رسد و قطعا اگر این وضعیت ادامه پیدا کند با مشکل مواجه می شویم.

وی تصریح کرد: اگر به میزان 20 درصد در مصرف آب استان یزد صرفه جویی صورت گیرد که کاملا هم عملی است، بحران آب در این استان را حداقل به میزان 5 سال به تعویق می اندازیم.

اسلامی افزود: در 5 شهر استان طرح های فاضلاب در حال اجرا است و به وسیله این طرح ها، آب های آلوده ای که امکان آلوده کردن منابع موجود زیرزمینی را دارد را تصفیه کنیم و بخشی از آب مورد نیاز توسعه اشتغال و صنعت استان را به این وسیله تامین کنیم.

وی در پایان از دانش آموزان و اولیا و مربیان درخواست نمود تا نسبت به مصرف بهینه ی آب توجه ویژه داشته باشند و به راهکارهای اساسی در این راستا بیاندیشند

کد خبر: 421
  تاریخ خبر : 1396/07/26
  آخرین به‌روزرسانی : 1396/07/26
 روابط عمومی
 1238