گزارش تصویری

دیدار مدیران صنعت آب استان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد

به مناسبت یازدهم دی ماه سالروز تشکیل شرکت های آب و فاضلاب ، مدیران صنعت آب استان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار نمودند .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد : مدیر عامل شرکت آبفا در این دیدار با اشاره به این که استان یزد با مشکل شدید کم آبی و خشکسالی روبرو است، گفت: منابع آبی ۵ شهرستان یزد به هیچ عنوان از نظر شیمی و فیزیک استاندارد آب شرب را ندارد و صرفاً با اختلاط آب انتقالی کیفیت مناسب پیدا می کند .

اسلامی اظهار داشت: آن چیزی که در استان یزد به عنوان منابع داخلی استان قابل استحصال است، به شدت از وضعیت نامناسبی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت به لحاظ کمی و کیفی نامناسب است و در حال حاضر تقریبا 50 درصد نیاز آبی تمام شهرهای استان یزد از طریق آب انتقالی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا ادامه داد: این در حالی است که در ابتدای انتقال آب به استان یزد، تنها سه شهر یزد، اردکان و میبد از آب انتقالی بهره مند بودند .

اسلامی تصریح کرد: موضوع دیگری که در ارتباط با وضعیت آب استان یزد وجود دارد این است که با وجود افزایش میزان مصرف در هر سال نسبت به سال قبل از آن، در چند سال گذشته میزان تخصیص هیچ تغییری پیدا نکرده است.

وی افزود: از لحاظ کمیت هم ، تقریبا ۵۰ درصد نیاز آبی شهروندان از منابع آبی استان قابل تحصیل است .

اسلامی گفت: انتظار آن است که نسبت به مسائل آب استان توجه بیش تری صورت پذیرد تا  خدای ناکرده در آینده دچار بحران نشویم که آن موقع چاره اندیشی دیر و زمان بر است و مشکلات متعددی برای شهروندان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این که  ما و مجموعه ادارات مرتبط با آب در حد توانمان کاری که از دستمان بر می آید را انجام می‌دهیم، گفت: تعدادی آب شیرین کن در برخی شهر‌ها نصب کرده و آب شرب را از آب  بهداشتی تا اندازه‌ای که در توانمان بوده و بودجه اجازه داده از هم جدا کردیم و این امر بایستی در استان توسعه یابد .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد:  با اینکه ما در خشکسالی به سر می‌بریم و استان ما از درجه حرارت بالایی برخوردار است لیکن  مجموع مصرف شهروندان طبق استاندارد است و شاید بتوان ادعا کرد مردم برخی از شهرهایی که وضعیت بهتری از لحاظ آب و هوایی دارند نهایت جدیت را در کاهش مصارف خود داشته اند .

نماینده ولی فقیه در استان یزد در دیدار با مدیران و مسئولان صنعت آب استان ، با اشاره به اینکه برای رفع مشکل آب یزد باید منابع آبی پایدار و جدید در نظر گرفته شود، گفت: مدیریت مصرف آب در یزد جدی گرفته شود.

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی اظهار داشت: این خشکسالی‌ها در طول زمان‌های گذشته هم وجود داشته و این طور نیست که ما باید دست روی دست بگذاریم که الان با خشکسالی روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه دو کار را باید در استان انجام دهیم، یکی اینکه به دنبال منابع آبی جدید برای استان باشیم و این منابع را به هر طریقی هست به استان منتقل و منابع داخلی که امکان احیا دارند را احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث مدیریت در ارتباط با نحوه نگهداری و حفاظت از منابع آبی استفاده از روش های نوین و مناسب است که اگر به درستی انجام شود، بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود.

امام جمعه یزد ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه به دلیل عدم استفاده از روش های درست، تعداد زیادی از روستا‌ها با خشکسالی باغات روبه رو شده‌اند در حالی که می‌توان با آبیاری‌های مناسب و نوین، زمینه جلوگیری از این خشکسالی‌ها فراهم شود.

وی به برخی از اظهار نظر‌ها در ارتباط با این که برای رفع مشکل آب باید باغات را از چرخه مصرف آب حذف کنیم، گفت: این اقدام مشکلات آبی استان را بیشتر می‌کند چرا که با خشک شدن باغات، همین میزان جذب ابری که در استان داریم هم به دلیل عدم تبخیر انجام نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: یکی از اقداماتی که می‌توان برای رفع مشکل آب در نظر گرفت و مورد بررسی قرار داد، طرح اتصال دریای خزر به دریاهای جنوب کشور است که برای آن در مطالعات انجام شده سه مسیر در نظر گرفته شده و یکی از مسیر‌ها از یزد عبور می‌کند.

امام جمعه یزد افزود: این موضوع نیاز به همت و جدیت دارد و در صورتی که با همت و سخت کوشی این طرح را به مرحله اجرا برسانیم، بخش زیادی از مشکلات آبی کویر به صورت کامل برطرف می‌شود.

کد خبر: 453
  تاریخ خبر : 1396/10/11
  آخرین به‌روزرسانی : 1396/10/11
 روابط عمومی
 900