گزارش تصویری

با حضور معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده؛

طرح ملی آموزشی بانوی آب در یزد رونمایی شد

هفتمین همایش رد پای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ، مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده ، مشاور مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در امور زنان و خانواده ، مدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جمعی دیگر از مسئولین استانی به میزبانی شرکت آبفا در یزد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد : ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و استفاده از روش‌های مناسب، کاهش مصرف سرانه آب و جلب مشارکت همگانی مردم استان یزد از جمله اهداف کیفی است که برای این طرح در نظر گرفته شده که در مجموع به آموزش 150 هزار زن خانه‌د‌‌ار کشور در سال می‌پردازد.

قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه بیابانی، افزایش جمعیت، تغییرات اقلیمی، کاهش میزان بارش، توزیع نامتوازن منابع آبی و نیاز روز افزون و حیاتی به منابع آب، اهمیت و توجه پرداخت به این مقوله را بین تمام اقشار، نهادها و گروه های جامعه پررنگ تر می کند.

در ارتباط با ضرورت این طرح چنین بیان شده که لزوم تغییر نگرش ها به مقوله آب و مدیریت آن ارتقا سواد آبی آحاد مختلف جامعه و تغییر مصرف از بد مصرفی و پر مصرفی به مصرف بهینه در هر سه حوزه کشاورزی، صنعتی و شهری از موضوعات مهم دستگاه های اجرایی سازمان های مردم نهاد است.

زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه با دامنه اثرگذاری درکل جمعیت جامعه و داشتن ویژگی پرورش دهی و دیگر خواهی، گروه مخاطب طرح آموزشی بانوی آب هستند؛ این طرح می کوشد تا با استفاده از ظرفیت و توانایی زنان گامی در جهت اصلاح الگوی مصرف آب و ارتقای سواد آبی بردارند.

عاطفه مجتهدی پیشنهاد دهنده طرح ملی بانوی آب در این مراسم اظهار داشت: در سال 96 پیشنهاد این طرح را در تبریز با شرکت آبفای آذربایجان شرقی مطرح شد و در نظر داشتیم که زنان سرزمینمان به دلیل پیشینه ارزشمندی که در زمینه‌های فرهنگی دارند، در این مقوله مهم می‌توانند اثرگذاری بسیار پررنگی داشته باشند.

وی تصریح کرد: هدف ما زنانه کردن یا انداختن بار مسئولیت آب به روی دوش زنان نیست و قطعا تا انتهای کار، زنان و مردان سرزمینمان را در کنار هم برای حل این مشکل نیاز داریم و به کمک می‌طلبیم.

رئیس خانه محیط زیست و توسعه پایدار آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به اینکه زنان می‌توانند اثرگذاری بسیار بالا و سریعی در جامعه داشته باشند، این طرح در نظر گرفته شد تا بتوان از این ظرفیت عظیم استفاده بیشتری داشته باشیم.

مجتهدی بیان کرد: نهایتا پس از یک سال فعالیت در استان خودمان، تصمیم‌گیری شد که این طرح به صورت ملی و در تمام استان‌های کشور اجرایی شود و این اتفاق در سال گذشته رخ داد.

زنان، روحانیون و کودکان گروه‌های مرجع برنامه‌های آبفا کشور هستند

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با حضور در این همایش با بیان اینکه  زنان، روحانیون و کودکان گروه‌های مرجع برنامه‌های آبفا کشور هستند گفت: کاهش 30 تا 40 درصدی مصرف آب، کشور را از بحران آبی آینده نجات می‌دهد.

محمد خلیلی ، در ارتباط با اینکه بانوان جامعه مخاطب این طرح قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: در برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح ملی داریم، سه گروه مرجع را شناسایی کردیم که در شکل‌گیری فرهنگ جامعه و گسترش فرهنگ صحیح مصرف تاثیرگذار هستند.

وی تصریح کرد: بدون تردید بانوان نقش اصلی و بی بدیل در حوزه فرهنگ‌سازی دارند به همین دلیل اولین گروهی که مورد توجه ما قرار گرفت بانوان برای اصلاح الگوی مصرف بودند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور روحانیت و کودکان را دو گروه دیگری دانست که در این بخش در نظر گرفته شده‌اند و افزود: امیدواریم تا پایان سال حداقل در یک استان برنامه ردپای آب تکرار شود.

خلیلی ادامه داد: طرح ردپای آب به پیشنهاد یک سازمان مردم نهاد شروع به کار کرد و الحمدالله این کار به یک جریان ملی تبدیل شده و ما در هر استانی سعی می‌کنیم از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای توسعه و گسترش فرهنگ مصرف استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت سازمان بسیج زنان کشور به وسیله انعقاد یک تفاهم‌نامه یکی دیگر از اقدماتی است که برای بهره‌برداری از ظرفیت زنان در کشور در نظر گرفته شده و بر اساس این تفاهم نامه، در تمام استان‌ها از ظرفیت مربیان بسیج برای گسترش فرهنگ صحیح مصرف استفاده می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه آخرین راه‌حل‌ها برای مقابله با کم آبی راه حل فرهنگی و اجتماعی است گفت: آب جدید دیگری خیلی وجود ندارد که ما بخواهیم با راه حل‌های مهندسی آن را تامین کنیم و عمق چاه‌های آب برخی از استان‌ها الان به نزدیک 570 متر رسیده و انتقال آب بین حوزه‌ای هم چالش‌های بسیاری دارد.

خلیلی ادامه داد: پیش‌بینی‌های آینده حاکی از این است که در آینده به دلیل تغییرات اقلیم و تاثیراتی که این تغییرات برای کشور ایجاد کرده، قطعا با سرزمین گرم‌تر و کم‌بارش‌تری روبرو می‌شویم.

وی افزود:  بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها می‌گوید که ما در عرض 50 سال آینده، احتمالا در فلات مرکزی با بارش‌های بسیار کمی روبرو می‌شویم و حتی ریسک و خطر مهاجرت از این فلات وجود دارد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: تجربه‌های قبلی ما نشان می‌دهد که چنین مهاجرت‌های احتمالی تاثیرات منفی برای سرزمین‌های میزبان ندارد به ویژه اینکه ما به کجا می‌خواهیم سفر کنیم وقتی که یزد با این پیشنه قوی می‌تواند یکی از کانون‌های ثروت در کشور باشد.

خلیلی سرانه مصرف کشوری را حدود 165 تا 185 لیتر دانست و افزود: اگر ارائه کنیم و این مصرف را حداقل 30 تا 40 لیتر کاهش دهیم، نباید تردید داشته باشیم که خیلی راحت از این بحران‌ها عبور می‌کنیم و سرزمین و هویت فرهنگی ما حفظ می‌شود.

کد خبر: 699
  تاریخ خبر : 1398/06/30
  آخرین به‌روزرسانی : 1398/06/31
 روابط عمومی
 601