گزارش تصویری

استمداد وزیر نیرو از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب / اگر ‌مدیریت نکنیم ‌با مشکل بسیار جدی روبه‌رو می‌شویم

وزیر نیرو با اشاره به تامین ۱۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز صنایع بزرگ کشور توسط بخش خصوصی گفت: مصرف آب را مدیریت نکنیم آیندگان با مشکل بسیار جدی روبرو می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد :، رضا اردکانیان دقایقی قبل در آیین بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به 20 روستای شهرستان بافق اظهار داشت: ما در مصرف آب کشاورزی در کشور قطعا باید چاره‌اندیشی کنیم و اگر فکری به حال آن نکنیم با وجود تمام پروژه‌های انتقال آب، نابود شدن این تمدن را فقط به تعویق انداخته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تمام طرح‌های آبی از جمله تامین آب و مدیریت مصرف باید با همدیگر انجام شود گفت: در هنگام افتتاح پروژه خط اول انتقال آب به یزد، همه فکرها بر این بود که مشکل آب یزد حل شد ولی این اتفاق نیفتاد و در صورتی که مدیریت مصرف نباشد اتفاق هم نمی‌افتد.

وزیر نیرو ادامه داد: مصرف آب کشاورزی کشور چندین برابر صنعت و شرب است و مقام معظم رهبری هم در این زمینه فرمودند که اگر ما بتوانیم بدون اینکه لطمه‌ای به تولید محصول کشاورزی، تنها 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشیم، به اندازه مصرف کل آب شرب و صنعت کشور مدیریت مصرف داشته‌ایم.

اردکانیان تصریح کرد: در صورتی هم که این کار را نکنیم، تمام هزینه‌ها و وقت‌هایی که برای تامین آب انجام می‌دهیم اثرگذار نخواهد بود و کاربرای آیندگان در حوزه تامین و مصرف آب بسیار سخت‌تر از آن چیزی خواهد بود که الان برای ما وجود دارد.

وی افزود: استان یزد الان برنامه‌های مشخص و دلگرم کننده‌ای دارد که همه مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانند با امیدواری و اطمینان به فعالیت‌های خود توسعه و ادامه دهند.

وزیر نیرو ادامه داد: تمهیدات قانونی لازم برای انتقال آب از خارج استان و هم مجوز انتقال از دریا صورت گرفته و کارهای مطالعاتی آن انجام و سرمایه‌گذاران باید سریعا دست به کار شده و این کار را زودتر عملیاتی کنند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری خوبی باید در حوزه جمع‌آوری و تصفیه پساب صورت بگیرد گفت: پروژه امروز کار بسیار خوبی است که در شهرستان بافق صورت گرفته و باید در دیگر نقاط استان هم این کار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: همین روزها در تدارک توافق بزرگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مشارکت صنایع بزرگ کشور هستیم که انشاالله تا چیزی حدود 10 هزار مگاوات تولید ظرفیت انرژی مورد نیاز خود را سرمایه‌گذاری کنند تا هم زمینه توسعه صنایع بزرگ کشور فراهم شود و هم بار مناسبی از مصرف برق کشور در حوزه‌های دیگر برداشته شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: آنقدر همه توانمان را صرف کوبیدن بر تبل کاستی‌ها کردیم تا امکانات بیشتری را تدارک بدهیم، زمینه‌ای به وجود آمد که مردم از داشته‌ها نتوانند آن‌گونه که باید و شاید بهره‌مند بوده و لذت ببرند.

اردکانیان با بیان اینکه همه ما در عرصه‌های مختلف از جمله مسئولان و اصحاب رسانه از این موضوع غافل شدیم گفت: هرچند شاید مردم این موضوع را مطالبه نکنند اما می‌خواهند و حق دارند که از داشته‌هایشان هم لذت ببرند و داشته‌های آنها به رخشان کشانده شود و یادآوری شود که شرایط 20 سال پیش و 10 سال قبلمان چه بوده و شرایط امروزمان چه چیزی است.

وی افزود: اینکه امروز گفته می‌شود سرانه آب شهری در یزد 99 و 7 دهم درصد است را باید به مردم به درستی بگوییم که این نسبت در جامعه شهری جهان به صورت میانگین نسبت به 85 درصد است.

کد خبر: 986
  تاریخ خبر : 1400/03/25
 روابط عمومی
 952