گزارش تصویری

اجرای برنامه ایمنی آب در 200 شهر و 149 روستای کشور

مدیر دفتر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برنامه ایمنی آب در 200 شهر و 149 روستای کشور با هدف تضمین کیفیت و بهداشت آب شرب و پیشگیری از آلودگی منابع آب آشامیدنی اجرا می شود.

منتظری مدیر دفتر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در کارگاه آموزشی برنامه ایمنی آب که با حضور کارشناسان مسئول برنامه ایمنی آب از  12 استان به میزبانی استان یزد برگزار شد، گفت: برنامه ایمنی آب در 200 شهر و 149 روستای کشور در حال اجرا است که 106 شهر و 57 روستا موفق به کسب گواهینامه برنامه ایمنی آب از وزارت بهداشت شده اند که این سندی برای تضمین کیفیت آب آشامیدنی است.

او با بیان اینکه هدف از اجرای برنامه ایمنی آب اطمینان از انطباق کیفیت آب آشامیدنی با استاندارد های ملی است، افزود برنامه ایمنی آب مبتنی بر مدیریت ریسک می باشد و تلاش می شود با شناسایی تهدید های مرتبط با آب در منابع، تصفیه و انتقال، ذخیره سازی و توزیع و پیش بینی اقدامات کنترلی متناسب با این تهدیدات آنها را حذف و یا به شدت کاهش داد تا از طریق اجرای این برنامه اطمینان حاصل شود آب آشامیدنی با کیفیت و عاری از هرنوع آلودگی به دست شهروندان می رسد. 

مدیر دفتر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بر اهمیت اجرای برنامه ایمنی آب به عنوان رویکرد پیشگیرانه و ریسک‌محور در حوزه سلامت و بهداشت آب آشامیدنی تاکید کرد و ادامه داد: مطالبه از دستگاههای اجرایی عضو کارگروه برای پیشگیری از آلودگی منابع آبی محدود در حوضه آبریز از وظایف اصلی کارشناسان مسئول برنامه ایمنی آب است. 

منتظری اظهار داشت: از ویژگی های برنامه ایمنی آب حضور همه ذینفعان در موضوع آب در کارگروه فنی استانی، همچون سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای، سازمان صنعت معدن و تجارت، نمایندگان استانداری، شهرداری و نماینده وزارت نفت است تا از طریق هم اندیشی و تعامل سازنده بین این سازمان ها هر نوع تهدید و آلودگی منابع آب شناسایی و پیشگیری شود.

علیدوست مدیر مرکز پایش آبفای استان یزد نیز به پیشرو بودن استان یزد در زمینه اجرای برنامه ایمنی آب در سطح کشور اشاره نمود و گفت: در حال حاضر برنامه ایمنی آب در هفت شهر و شش روستای استان اجرا شده است و کارگروه برنامه ایمنی آب در کلیه شهرستانهای استان یزد فعال است.

او به نهضت مخزن سازی با وجود 130 هزار متر مکعب مخزن در استان یزد اشاره کرد و افزود: حفاظت و حراست از مخازن ذخیره آب به عنوان یکی از اساسی ترین الزامات برنامه ایمنی آب از سوی حراست آبفای استان با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان طی دو سال انجام و در حال تکمیل می باشد.

مدیر مرکز پایش آبفای استان یزد ادامه داد: در این دوره آموزشی بر تغییرات ویرایش جدید رهنمود برنامه ایمنی آب و بخش‌نامه‌های ابلاغی دفتر بهداشت شرکت مهندسی تاکید شد و نقطه نظرات و تجربیات کارشناسی برای اجرای بهتر این برنامه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است در پایان این دوره با همراهی مدیر دفتر حراست و امور محرمانه شرکت آبفای استان یزد، از اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت فیزیکی و پدافند غیرعامل مخازن آب شرب شهر یزد بازدید به عمل آمد.

کد خبر: 2007
  تاریخ خبر : 1403/03/10
 روابط عمومی
 169