گزارش تصویری

کولرهای آبی حدود 20 درصد آب شرب استان را مصرف می کنند

مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد گفت: در فصل تابستان کولرهای آبی حدود 20 درصد آب تولیدی که آب شرب و بهداشتی است را مصرف می کنند.

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد با اشاره به افزایش دما در فصل تابستان و گرایش مشترکین به استفاده از وسایل سرمایشی نظیر کولرهای آبی،  گفت: در استان حدود 400 هزار کولر آبی داریم که هر کولر در صورت نداشتن سایبان حدود 350 تا 400 لیتر در شبانه روز آب مصرف می کند که این میزان مصرف آب در دور تند کولر به 700 لیتر در شبانه روز افزایش می یابد.

او با بیان اینکه افزایش درجه حرارت هوا در روزهای اخیر، زمان استفاده از تأسیسات سرمایشی را افزایش داده است، افزود: با ورود به فصل گرم سال و اختصاص بخش عمده‌ای از مصرف آب در تأسیسات سرمایشی و کولرها، ضرورت مدیریت مصرف بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد با توضیح اینکه رعایت برخی نکات می‌تواند به مدیریت مصرف آب در هنگام استفاده از سیستم‌های سرمایشی کمک کند، اظهار کرد: استفاده از سیستم‌های سرمایشی نظیر کولرهای آبی نیازمند توجه به برخی نکات است که از جمله این موارد می‌توان به تراز بودن یا وضعیت مکانی کولر اشاره کرد.
علمدار با اشاره به اینکه نصب سایبان بر روی کولر تا 200 لیتر در شبانه روز مصرف آب را کاهش می دهد ادامه داد: نصب سایبان در فاصله 20 تا 30 سانتیمتری از سقف کولر و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند در تنظیم عملکرد این تأسیسات اثرگذار باشد ضمن اینکه می‌توان با بازدید و سرویس دوره‌ای کولرها از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

او با بیان اینکه جلوگیری از نشتی شیر، شلنگ تأمین آب و اتصالات کولر ضمن تنظیم شناور می‌تواند مصرف آب در کولرها را به حداقل برساند؛ یادآور شد: تعویض به هنگام پوشال‌ها و استفاده از پوشال‌هایی با قدرت آبگیری بیشتر راندمان کار این تأسیسات سرمایشی را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد انتخاب کولر مناسب متناسب با متراژ فضا و شرایط آب و هوایی منطقه، عایق کردن کانال کولر برای جلوگیری از هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید، تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، پرهیز از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز را از دیگر راهکارهای کاهش مصرف آب اعلام کرد.

علمدار از شهروندان خواست در شرایطی که کلیه تأسیسات تأمین آب در سراسر استان با تمام توان در حال تأمین آب شرب شهروندان هستند، مشترکان با مدیریت مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرضروری شرکت‌ آب و فاضلاب را در تأمین و توزیع پایدار آب یاری کنند.

گفتنی است در سال گذشته حدود 143 میلیون مکعب آب در استان یزد تولید شده که 25 میلیون مکعب آن توسط کولرهای آبی مصرف شده است.

 

 

کد خبر: 2090
  تاریخ خبر : 1403/05/08
 روابط عمومی
 99