گزارش تصویری

یازدهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو در یزد به‌کار خود پایان داد

مراسم آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآنی وزارت نیرو صبح امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان یزد،قائم مقام وزیر نیرو، مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی و دینی، رئیس شورای فرهنگی وزرات نیرو و مشاور وزیر نیرو در امور بانوان و خانواده به میزبانی صنعت آب و برق استان یزد برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد : نماینده ولی‌فقیه در استان یزد  در این مراسم به کم‌کاری‌های صورت گرفته در زمینه ترویج قرآن اشاره کرد و گفت: توجه به مباحث قرآنی در مراکز آموزشی افزایش یابد.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی بر ضرورت گسترش فعالیت‌های قرآنی در تمام ارگانها تاکید کرد و گفت: به ویژه در مواضعی که تربیت جوانان و نوجوانان بر عهده آنهاست باید توجه ویژه ای به فعالیت‌های قرآنی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در احادیث متواتری از نبی مکرم اسلام(ص) نقل شده که اگر انسان می‌خواهد به سعادت دست پیدا کند باید همزمان به قرآن و فرامین اهل بیت(ع) عمل کند.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه این حدیث مربوط به یک زمان خاص نیست گفت: این حدیثی است که از زمان پیامبر(ص) تا روز قیامت جاری است و این دو دستور ادامه پیدا می‌کند.

ناصری این حدیث پیامبر(ص) را تکلیفی برای تمام افراد جامعه دانست و گفت: ممکن است در زمانی اختلافاتی در ارتباط با خلافت ایجاد شود ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که این روایت دوام دستور خودش را نداشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: تمام مسلمانان باید اولا این معنا را بدانند که این روایت به صورت مستقیم توسط نبی مکرم اسلام(ص) نقل شده و ثانیا ما باید به دستورات و سفارشات پیامر(ص) عمل کنیم.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم اشارات زیادی داریم که اگر پیامبر(ص) در موضوعی قضاوت کرد یا دستوری را داد ما حق مخالفت با آن را نداریم چرا که نبی مکرم اسلام آن چیزی که می‌گوید از ناحیه خداوند متعال و وحی الهی است.

امام جمعه یزد ادامه داد: در صورتی که هر یک از این دو را انسان‌ها از خود دور کنند، حتما به گمراهی کشیده می‌شوند و دچار مشکلات و هوای نفس می‌شوند.

ناصری افراط و تفریط‌های ایجاد شده در بین جامعه اسلامی، گرفتاریهای مسلمانان، ضربه خوردن آنها از دشمنان و گمراهی‌های ایجاد شده را ناشی از این دانست که مسلمانان به این دستور پیامبر عمل نکرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: فرقی نمی‌کند که شیعه باشیم یا سنی، بلکه اگر مدعی هستیم که قرآن را قبول داریم و حرف پیامبر(ص) برای ما حجت است باید به این فرمایش به صورت ویژه عمل کنیم.

وی ادامه داد: همانطوری که بعضی از ما نسبت به شناخت پیامبر و اهل بیت(ع) کم کار کردیم و شناختمان ضعیف است در ارتباط با قرآن هم خوب عمل نکردیم و با کم کاری‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم.

 

قائم مقام وزیر نیرو در آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات قرآنی کارکنان وزارت نیرو با اشاره به اینکه امور سخت‌افزاری که در ارتباط با زندگی بشر قرار می‌گیرد، ابزاری برای توسعه است، گفت: ملاک توسعه یافتگی انسان توجه به تغذیه روح و اعمال است.

ستار محمودی اظهار داشت: وزارت نیرو به‌عنوان یک وزارت‌خانه‌ای که محل رجوع مردم است، با طیفی از اقدامات انجامی روبه‌رو است.

وی افزود: یک وجه فعالیت وزارت نیرو وجه سخت افزاری است و این وزارت سد، تونل، نیروگاه، خطوط انتقال، دکل، سیم و پست می‌سازد تا خدمتی به مردم ارائه کند ولی همه این موارد سخت‌افزاری و در خدمت توسعه است.

قائم مقام وزیر نیرو عنوان کرد: این‌ها برای دستیابی به توسعه است ولی نمی‌توان این موارد و اقدامات سخت افزاری که انجام می‌شود را خود توسعه دانست.

وی عنوان کرد: وجه دیگری که انجام می‌شود، وجه غیرسازه‌ای و مهندسی است که در زمینه تحقیقات و پژوهش است که سعی در بهینه کردن فعالیت‌های سخت‌افزاری دارد تا رضایت مردم بهتر جلب شود و در مرز دانش حرکت کند.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: وجه بعدی که در کار وزارت نیرو وجود دارد، وجه اجتماعی است چرا که این وزارتخانه با آحاد مردم در ارتباط است و با فقیر و ثروتمند روبرو است.

وی  با بیان اینکه خدمات این وزارتخانه آسیب‌پذیر و لحظه‌ای است، گفت: سیل و زلزله و خشکسالی و تغییرات مختلف اجتماعی و طبیعی همه روی این خدمات اثرگذاری می‌کند.

محمودی خاطرنشان کرد: کار کردن در چنین وزارتخانه‌ای وقتی قرار است با کیفیت خوب انجام شود، باید با نیت خوب انجام شود و در صورتی این خدمات انجام می‌شود که انسان در دلش یاد خدا باشد.

وی با اشاره به اینکه اکثر نیروهای وزارت نیرو مهندسی هستند، گفت: عمده این افراد در ارتباط با مردم و ارباب رجوع هستند و نسبتا معدل خوبی در ارتباط با مردم دارند ولی این پایان کار نیست.

قائم مقام وزیر نیرو ضرورت توجه به مباحث قرآنی را ضروری دانست و گفت: وزارت نیرو در این زمینه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خوشبختانه به مباحث قرآنی در این وزارتخانه توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

محمودی بیان کرد: مباحث علمی، پژوهشی و مسائل مختلف بیان می‌شود و زمانی که می‌خواهیم این مباحث را به مبانی دینی و قرآنی پیوند دهیم باید به اقدامات صورت گرفته و رفتارهای برخوردی توجه شود.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: انسانی که خودش قاضی خودش باشد و روحش را تغذیه کند انسان توسعه یافته است و هیچ تغذیه‌ای بهتر از قرآن در جامعه وجود ندارد.

رئیس شورای فرهنگی وزرات نیرو با اشاره به اینکه استفاده از ارشادها و هدایت‌های قرآنی زمینه برطرف کردن مشکلات جامعه را فراهم می‌کند گفت: زمینه ترویج بیش از پیش فرهنگ قرآنی در جامعه فراهم شود.

علی اکبر مهاجری اظهار داشت: زمانی که انسان یک چیز ارزشمندی دارد از آن حفاظت بیشتری انجام می‌دهد.

رئیس شورای فرهنگی وزرات نیرو خاطرنشان کرد: قرآن کریم ارزشمندترین چیزی است که خداوند در این عالم خلق کرده و حفاظت از آن را هم خداوند به عهده خودش قرار داده است.

وی دستیابی به جایگاه‌ها و رتبه‌های برتر در زمینه‌های قرآنی را از ارزش بالایی برخوردار دانست و گفت: حفظ این مسئله اهمیت بسیار بالایی در جامعه دارد.

مهاجری تصریح کرد: در قرآن کریم همه آیات مقدسی که بیان شده برای این است که هدایت انسان‌ها را بر عهده بگیرد چرا که انسان موجود پیچیده‌ای است و همه کاری از آن بر می‌آید.

رئیس شورای فرهنگی وزرات نیرو خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بگوییم در قرآن کریم چه چیزی بیشتر از همه چیز مورد تاکید قرار داده شده، قطعا باید از عمل صالح نام برد.

وی افزود: در تمام آیاتی که خداوند متعال بیان شده، انسان به سمت تعالی و پیشرفت هدایت می‌شود و باید زمینه استفاده از این ارشادها و هدایت‌ها در جامعه اسلامی فراهم شود.

معاون وزیر نیرو عنوان کرد: در صورتی که ما بتوانیم از این ارشادها به نحو احسن استفاده کنیم، بسیاری از مشکلاتی که داریم هم برطرف می‌شود و باید در همین راستا قدم برداریم.

مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی ودینی صبح امروز در آئین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات قرآنی کارکنان وزارت نیرو با اشاره به اینکه مسابقات قرآنی وزارت نیرو در سه مرحله سازمانی، استانی و کشوری برگزار شد، گفت: حدود ۶ هزار نفر در این دوره از مسابقات حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یزدان‌ پرست اظهار داشت: مسابقات قرآنی وزارت نیرو در 6 رشته و از مدت‌ها قبل آغاز شد.

وی برگزاری مسابقات کارکنان وزارت نیرور را در سه مرحله دانست و خاطرنشان کرد: مرحله اول این دوره از مسابقات مربوط به ادارات و ارگان‌های وابسته به وزارت نیرو است که در این بخش حدود 6 هزار نفر شرکت کردند.

مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی ادامه داد: پس از اینکه مسابقه‌های لازم در مرحله اداره‌ای برگزار شد، نفرات برتر شناسایی و به مسابقات استانی اعزام شدند.

یزدان پرست تصریح کرد: در مرحله استانی هم مسابقات با کیفیت بسیار بالایی انجام شد و شرکت‌کنندگان در تمام استان ها با یکدیگر رقابت کردند و نزدیک به 400 نفر از برگزیدگان به مرحله کشوری که به میزبانی یزد برگزار شد، اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: مرحله کشوری این دوره از مسابقات از چهارشنبه 17 آذر تا به امروز برگزار شد و در طول این سه روز، شرکت‌کنندگان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی سطح این دوره از مسابقات را خوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه در مرحله کشوری شاهد حضور فعالان قرآنی در سطح بسیار خوب و عالی بودیم.

یزدان پرست با بیان اینکه داوران این دوره از مسابقات از داوران بین المللی قرآن کریم انتخاب شدند، گفت: سطح بالای این مسابقات نشان دهنده این است که می توان زمینه پیشرفت هرچه بیشتر در ترویج امور قرآنی در جامعه را فراهم کرد.

مشاور وزیر نیرو در امور بانوان در این مراسم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با سبک زندگی اسلامی گفت: توجه به سبک زندگی اسلامی رویکرد مشترک مجموعه‌های وزارت نیرو شود.

فاطمه قیومی اظهار داشت: در مباحث آینده‌پژوهی، انتقال فرهنگ و هویت مهدوی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مشاور وزیر نیرو در امور بانوان با اشاره به اینکه در این زمینه لازم است که به وضعیت حال حاضر توجه شود گفت: انتقاد پذیری، امر به معروف و نهی از منکر از جمله مواردی است که در این زمینه باید به آن توجه شود.

وی با بیان این که از طرف دیگر محیط خیرخواهی را باید در جامعه و در اطرافیان خود زنده کنیم گفت: نکته بعدی همسان‌سازی جامعه برای دستیابی به جامعه آرمانی مهدوی است.

قیومی ادامه داد: در مباحث قرآنی باید به این موارد به صورت ویژه توجه شود و در راستای همسان‌سازی جامعه تلاش لازم صورت گیرد تا شاهد برکات آن در جامعه باشیم.

مشاور وزیر نیرو در امور بانوان ادامه داد: در بحث تربیت دینی برای فرزندانمان، قرآن از اصلی ترین مباحثی است که باید مد نظر باشد ولی متاسفانه تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است.

وی به روایت‌های متعددی که در ارتباط با ضرورت آموزش قرآن و مبانی دینی به فرزندان اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سالهای گذشته تاکید فراوانی به بحث سبک زندگی داشته‌اند.

قیومی خاطرنشان کرد: سبک زندگی اسلامی را باید به عنوان گفتمان مشترک وزارت نیرو قرار دهیم زیرا همان گونه که مقام معظم رهبری تاکید دارند این موضوع از مهمترین مباحث جامعه اسلامی است.

مشاور وزیر نیرو در امور بانوان افزود: در سبک زندگی باید به چهار تکنیک به صورت ویژه توجه کنیم که شامل آینده‌نگری، توجه به وضعیت حال، ترویج خیرخواهی در جامعه و از بین بردن فسادها است.

 

کد خبر: 293
  تاریخ خبر : 1395/09/19
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/10/04
 روابط عمومی
 976