گزارش تصویری

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

سازمان‌های مردم نهاد اسراف غذا در یزد را به صفر برسانند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ۳۰ درصد مواد غذایی کشور در مسیر مزرعه تا سفره مردم هدر می‌رود گفت: سازمان‌های مردم نهاد با فعالیت‌های فرهنگی اسراف غذا در یزد را به صفر برسانند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد : دکتر معصومه ابتکار دقایقی قبل در آیین هفتمین همایش ردپای آب و رونمایی از طرح آموزشی بانوی آب ،اظهار داشت: اگر نگاه ما در بحث توسعه جامع باشد، می‌بینیم که تمام مسائل از جمله موضوع بانوان با یکدیگر به شدت در ارتباط هستند.

وی تصریح کرد: امروز مسئله بسیار مهم، تاب آوری در برابر ناملایمات اجتماعی، اقتصادی از جمله شرایط تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا به ایران تحریم می‌کند و چه ناملایمات اقلیمی که خودمان برای خودمان به وجود آورده‌ایم است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: طرح ردپای آب با اصلاح آگاهی و درک این موضوع که نعمت‌ها بی حد نیستند شروع می‌شود و اینکه بفهمیم اگر ما بیشتر از ظرفیت و توان طبیعت فشار وارد کنیم و مصرف اضافه داشته باشیم، جایی دچار مشکلات زیادی از جمله فرونشست زمین، آسیب به خاک، کشاورزی، صنعت و حتی مسئله شرب به عنوان نیاز اولیه زندگی انسان می‌شویم.

ابتکار با اشاره به اینکه این واقعیت ابتدا باید توسط مدیران مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: این موضوع زمانی به صورت کامل امکان مدیریت دارد که مردم هم آگاهی کاملی داشته باشند و نسبت به آن حساسیت پیدا کنند چرا که دولت‌ها و مدیران به تنهایی نمی‌توانند در این حوزه تاثیرگذاری کاملی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اینجاست که طرح ردپای آب بحث جلب مشارکت آحاد جامعه را با نیروی پیشران زنان مورد توجه قرار داده است گفت: زنان همیشه در جامعه پیشران بوده‌اند و حرف برای گفتن دارند چرا که علاوه بر مسائل خودشان، دغدغه آینده را دارند و به صورت طبیعی با حس مادری خود به فکر آینده کودکان خود هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: این موضوع واقعا جای افتخار و تبریک دارد که یزد مرکزی تخصصی در حوزه حقوق کودک دارد که یکی از اصلی‌ترین این حقوق‌های کودکان بحث آب و آینده آن است.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی ردپای آب شبکه‌سازی در حوزه زنان با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد است که در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری هم این موضوع را به صورت جدی در حال دنبال کردن هستیم.

ابتکار افزود: این که در استان یزد با 20 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در آب مصرفی می‌توان 100 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرد یک هدف‌گذاری و موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند در توسعه استان و کشور نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.

وی به توسعه کشت گلخانه ای در استان یزد اشاره کرد و افزود: امروز این موضوع بسیار بسیار مهم و ضروری است و علاوه بر آن باید در حوزه اصلاح الگوی کشت در ایران توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه مدیریت مصرف حرکت‌های بهتری داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه یک سوم مواد غذایی ما برای رسیدن از مزرعه به سفره مردم هدر ‌رود گفت: این موضوع را ما در کشورهای مختلف جهان هم داریم ولی در ایران با این فرهنگ غنی و ارزش‌های دینی که در حوزه صرفه‌جویی داریم چرا باید چنین آمار بالایی در از بین رفتن منابع آبی و غذایی داشته باشیم.

ابتکار یکی از کمپین‌های مهم در همکاری با ردپای آب را نه به اصراف غذا دانست و عنوان کرد: این طرح با همکاری ستاد اقتصاد مقاومتی در حال انجام است و با کار خوبی که در این ستاد صورت گرفته، طرح اصلاح الگوی مصرف در حوزه آب، انرژی، پسماند و تغذیه را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اگر سازمان‌های مردم نهاد روی این موضوع به صورت جدی کار کنند که اصراف غذا در استان یزد می‌توانند زمینه‌ای فراهم کنند که اسراف غذا در استان یزد به عنوان استانی که در دیانت و صدق نیت و پاکی مردمان آن هیچ شک و تردیدی نیست، به صفر برسانیم.

کد خبر: 700
  تاریخ خبر : 1398/06/30
 روابط عمومی
 546