گزارش تصویری

تاب آوری آبی یزد با اجرای طرح رینگ شهری/ پیگیری جدی طرح بزرگ انتقال آب از دریا به استان، به عنوان ابرپروژه عمرانی و تمدنی

در نشست مشترک استاندار یزد با مدیرعامل و معاونین شرکت آب و فاصلاب استان وضعیت اجرای پروژه های آبی استان بررسی و تصمیمات لازم گرفته شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد؛ جلال علمدار در نشست با استاندار، یکی از طرح‌های بسیار مهم شهر یزد را طرح رینگ آب شهری عنوان کرد و گفت: این طرح شامل ۱۷۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و ۱۶۵ کیلومتر خطوط انتقال است.
وی با اشاره به عزم جدی برای تسریع در روند اجرای این طرح افزود: با بهره برداری از این طرح، ضمن افزایش تاب آوری آبی شهر یزد، آب با فشار و EC یکسان به سراسر این شهر منتقل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از اخذ ۲۱۶ مجوز حفر و ته زنی چاه و لایروبی قنات از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون خبر داد و تصریح کرد: طرح آبرسانی به ۵۸ روستای استان نیز قریب به ۵۸ درصد پیشرفت داشته است.
علمدار یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرای این مجموعه را طرح انتقال آب به میبد با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: با بهره برداری از این طرح که اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، تاب آوری آبی استان افزایش چشمگیری خواهد یافت.
وی همچنین از پیشرفت ۴۰ درصدی طرح آبی مناطق حسن آباد، اکرم آباد و اکرمیه با اعتبار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان خبر داد و اظهار داشت که این طرح تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
مهران فاطمی استاندار استان در این نشست، محدودیت منابع آبی را یکی از چالش‌های استان از گذشته تا امروز دانست و گفت: طبیعتا مدیریت توزیع آب با وجود محدودیت‌های شدید آبی به ویژه در فصل تابستان و پیک مصرف با دشواری‌های زیادی روبروست.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به طور ویژه بر مباحث مربوط به حوزه آب تمرکز کرده است، افزود: برنامه‌ریزی برای تامین آب پایدار، بزرگترین دستاورد دولت سیزدهم در استان یزد است.
استاندار یزد اظهار داشت: مسائل مربوط به مراحل مختلف اجرای طرح انتقال آب از دریا به استان، به عنوان یک ابرطرح عمرانی و تمدنی با جدیت پیگیری می‌شود.
فاطمی با اشاره به انتخاب یزد به عنوان استان هدف بهره وری با تصویب هیئت دولت تصریح کرد: با دستور رئیس جمهور مقرر شد بسته‌های حمایتی برای افزایش بهره وری تدوین و در اختیار استان قرار گیرد.
وی به تبیین ضرورت افزایش بهره وری در حوزه آب در استان خشک یزد پرداخت و گفت: این موضوع باید در قالب سند «یزد بهره ور» پیگیری و اقدامات لازم انجام شود.
استاندار همچنین کمبود آب را یک از دغدغه‌های روستائیان به ویژه در فصل گرم سال عنوان کرد و افزود: در روز‌های باقی مانده از تابستان وضعیت آب روستا‌های استان به صورت روزانه رصد و دغدغه‌های موجود مرتفع شود.
وی در پایان نیز بر استفاده از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای تسریع در روند اجرای طرح‌ها تاکید کرد.

کد خبر: 1636
  تاریخ خبر : 1402/04/23
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/04/24
 روابط عمومی
 664