گزارش تصویری

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان یزد

مصرف آب در یزد ۳۰ درصد افزایش یافت

سرپرست شرکت آبفای استان یزد از افزایش 30 درصدی مصرف آب در خرداد ماه سال جاری خبرداد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد : دکتر محمد فاتحی در نشست ویدئو کنفرانسی با اصحاب رسانه گفت : با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت بهداشت فردی مصرف آب 15 درصد افزایش یافته ، هم چنین به دلیل افزایش دما در خردادماه سال جاری و استفاده از کولرها ی آبی 15 درصد افزایش مصرف داشتیم که در مجموع 30 درصد افزایش مصرف در استان داشتیم .

فاتحی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسبت به تیرماه سال گذشته اوج مصرف را داریم اظهارداشت : این افزایش مصرف باعث شده تا منابع آب داخلی را وارد مدار کنیم .

وی با اشاره به این که درصد اختلاط آب انتقالی با آب منابع زیرزمینی 50 به 50 است بیان کرد : EC آب چاه ها در مناطق مختلف ، متفاوت است و در برخی مناطق تغییر مزه آب احساس می شود اما از لحاظ کیفیت مشکلی ندارد .

با توجه به اینکه 50 درصد آب موجود در شبکه آب انتقالی است، متوسط  EC آب شرب بین 600 تا 700 است گفت: در برخی از ساعات به‌ دلیل افزایش مصرف، مجبور می‌شویم چاه‌های آب شربی که در اختیار آبفا قرار دارد را در مدار قرار دهیم و در این زمان، EC آب کمی بالاتر می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه تمام شهر یزد از آب با کیفیت و با شاخصه‌های استاندارد برخوردار است گفت: در ارتباط با EC آب استعلام‌های لازم از مرکز بهداشت صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با وجودی که حد مجاز EC برای بدن دو هزار و 200 است، میانگین آن در یزد از 650 فراتر نرفته و در شرایط خاص هم در نهایت تا 1600 رسیده است.

سرپرست آب و فاضلاب استان یزد افزود : آبفای یزد از پیشرفته ترین سیستم گندزدایی مولتی اکسیدان برخوردار است و اولین گواهینامه ایمنی استاندارد آب در سطح کشور را دریافت کرده است .

وی توجه به بحث مدیریت مصرف را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد : تلاش ما در این شرکت بر این است که آب در استان جیره بندی نشود و به دلیل اینکه منابع آبی ما محدود بوده و این منابع به تنهایی جوابگوی مردم نیست  و مدیریت مصرف دراین دوران  ضروری است.

فاتحی یکی از کارهای مهمی که در راستای تامین آب شرب صورت گرفته است را راه اندازی ایستگاه های برداشت آب شرب در شهرهای اردکان ، میبد و یزد  عنوان کرد .

سرپرست شرکت آبفای استان در مورد تامین آب پایدار در روستاها گفت  : احداث  مجتمع های آب رسانی  برای تامین آب پایدار روستائیان در دستور کارقرار گرفته  که با دستور مقام معظم رهبری بودجه این طرح ها از صندوق توسعه ملی برداشت شده و این مجتمع ها  بیش از ۱۸۰روستا را با جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است .

وی افزود : اولین پروژه  فایناس روستایی برای تامین پایدار آب در استان یزد اجرا شده و این طرح با اعتباری بالغ بر ۳۵۰میلیارد تومان همزمان با سفر سال گذشته رئیس جمهور کلنگ زنی شده که این طرح ۲۶۶روستا را تحت پوشش خود قرار داده است .

 فاتحی درخصوص تامین آب برخی از شهرستان ها گفت : مشکل تامین آب شهرستان ها ی تفت ، مهریز و میبد تا حدود ی برطرف شده اما هنوز امکان با کیفیت تر شدن آب این شهرستان هاوجود دارد .

این مسئول در مورد وضعیت آب برخی از مناطق روستایی نیز گفت : در برخی از روستاها به دلیل عدم برخورداری از آب انتقالی ، محدویت منابع آبی ، خشکسالی های متوالی، خشک شدن سفره های زیر زمینی دربرخی از مناطق کوهپایه ای استان با کمبود و بحران اب مواجه هستیم که در روستاها با همکاری شوراها و دهیاری ها مصرف آب تا حدودی مدیریت شده است .

وی با بیان این که تابستان گرم تری را نسبت به سال گذشته داریم عنوان کرد : به دلیل استفاده از کولرهای آبی ، رشد مصرف دو چندان را داریم که باید با مدیریت مصرف توسط مردم آن را کنترل کنیم و به معنای واقعی شعار یزدی قدر آب می داند را داشته باشیم .

سرپرست شرکت آبفا در خصوص پرداخت قبوض در ایام کرونا اظهارداشت : تنها 20 درصد پرداخت قبوض را داشتیم و 80 درصد مشترکین در بخش شهری و روستایی پرداخت نداشتند .

سرپرست آب و فاضلاب استان یزد در ارتباط با میزان فرسودگی خطوط آب استان یزد گفت: به صورت میانگین بالای 40 درصد از شبکه آب استان یزد فرسوده است.

وی تصریح کرد: البته این میزان در نقاط مختلف متفاوت است و در بعضی مناطق که اعتبارات خوبی داشتیم فرسودگی کمتری داریم و در برخی دیگر از نقاط فرسودگی بالاتر از 40 درصد است.

فاتحی ادامه داد: نصب پمپ پس از کنتور به لحاظ قانونی خلاف است اما در صورتی که واحدهایی با مشکل فشار آب روبه‌رو هستند به آنها توصیه می‌شود یک منبع آب 500 یا 1000 لیتری تهیه کنند و پس از این منبع از پمپ استفاده کنند تا فشار آب آنها مناسب شود.

سرپرست آب و فاضلاب استان یزد در ارتباط با وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب یزد با اشاره به اینکه پساب تصفیه شده از طرف شرکت آب منطقه ای به چند شرکت تخصیص پیدا کرد که بنا بر مشکلاتی این شرکت‌ها نتوانستند پساب حاصله را منتقل کنند .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فاصله این تصفیه‌خانه تا مناطق مسکونی بیش از 4 کیلومتر است ، این مکان برای مناطق مسکونی ایجاد خطر نمی‌کند ولی با همه این اوصاف با توجه به اینکه تصفیه‌خانه تحت پوشش شرکت آبفا قرار دارد، این شرکت مبارزه با پشه در سطح وسیع را در دستور کار خود قرار داده است .

فاتحی ادامه داد: با توجه به مطالعات صورت گرفته به صورت روزانه اقدام به سمپاشی می‌کنیم و مقرر شده که مرکز بهداشت به صورت هفتگی و ماهیانه نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دهد و خوشبختانه نمونه‌برداری‌های صورت گرفته در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که این موضوع در ماه‌های گذشته به‌صورت کامل انجام و برطرف شده است.

کد خبر: 798
  تاریخ خبر : 1399/04/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/12/12
 روابط عمومی
 1693