گزارش تصویری

سامانه گندزدایی پیشرفته خط انتقال آب شهرستان بهاباد به بهره برداری رسید

سامانه گندزدایی پیشرفته الکترولیز نمک طعام در محل اولین مخزن خط انتقال آب به شهرستان بهاباد تجهیز، نصب و راه اندازی شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد این سامانه با ظرفیت گندزدایی 90 لیتر بر ثانیه آب خام که قابلیت افزایش تا 120 لیتر در ثانیه را دارد ، راه اندازی شد .

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب شرکت آبفا گفت : این سامانه شامل دستگاه گندزدایی ، خط تزریق به مخزن و ساخت سایت مربوطه می باشد که با هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی به بهره برداری رسید .

ابراهیم علیدوست روش گندزدایی در این سامانه را با گندزدایی به وسیله کلر متفاوت دانست و افزود : در این روش از نمک طعام که ماده اولیه این سامانه به شمار می رود و می تواند با الکترولیز آب نمک یک محلول پایداری را تولید کند استفاده می شود .

علیدوست اظهارداشت : استفاده از این روش هم برای شبکه مناسب تر است و هم از لحاظ بهداشتی برای آب شرب مصرفی استاندارد است .

وی خاطر نشان کرد : با توجه به طول خط انتقال و وجود هفت مخزن تا شهر بهاباد امکان کلرزنی به صورت پودر یا گاز کلر وجود نداشت چون در صورت استفاده از پودر ، گاز کلر یا آّب ژاول باید میزان کلر باقیمانده در مخزن اول چندین برابر حد استاندارد در نظر گرفته می شد تا کلر در آخرین مخزن مشاهده گردد یا این که از دستگاه های متعددی برای این منظور استفاده شود .

 در صورت استفاده از این دستگاه با میزان کلر 2/1در اولین مخزن و پس از طی مسافت 80 کیلومتر خط انتقال ، حداقل 0.7 میلی گرم کلر در انتهای خط خواهیم داشت .

وی هدف از طراحی و ساخت سامانه گندزدایی بهاباد را ارتقاء بهداشت آب و حذف دستگاه های متعدد در طول مسیر خط انتقال آب به بهاباد عنوان کرد . 

کد خبر: 184
  تاریخ خبر : 1394/12/05
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/12/12
 روابط عمومی
 804