گزارش تصویری

به مناسبت هفته صرفه جویی

نشست خبری مدیرعامل آبفا با اصحاب رسانه برگزار شد

به مناسبت آغاز هفته ی صرفه جویی در مصرف آب (اول تا هفتم تیرماه) نشست خبری مدیر عامل شرکت آبفا با اصحاب رسانه برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد علی اسلامی در جمع اصحاب رسانه کم آبی را جزء خصیصه های استان دانست و گفت :  خشکسالی در یزد بحث امروز و دیروز نیست بلکه به دلیل قرار گرفتن استان در یک اقلیم خشک از ابتدا وجود داشته است به نحوی که گذشتگان با حفر قنوات این مایه حیات را از مسافت‏‏هایی دور به محل زندگی خود انتقال می‎‎دادند و براساس آن زندگی خود را مدیریت می‏‏کردند .

اسلامی با اشاره به این که در سال آبی 95- 94 میزان بارندگی دراستان یزد از حد نرمال پایین تر آمده افزود : میزان بارندگی استان یزد در شرایط نرمال ، در طول سال 100 میلیمتر و در شهر یزد 60 میلیمتر است که در سال آبی 95-94 ما در کل استان 60 میلیمتر و در شهر یزد 7/24 میلیمتر یعنی 40 درصد کاهش بارندگی داشتیم .

وی اظهارداشت: در طول 15 سال گذشته 13 سال با خشکسالی روبرو بودیم که از آثار این خشکسالی در  اکثر روستاها خشکیدن درختان تنومند بوده است و اگر فکری به حال انتقال آب و مدیریت مصرف نشود این وضعیت به مرور از شهرهای کوچک تر به شهرهای بزرگ تر می رسد .

مدیر عامل آبفای یزد اظهار کرد : بارش‎‎های اندک و مصرف بی رویه باعث شده که استان یزد سالانه 300 میلیون مترمکعب با بیلان منفی آب مواجه باشد و در دشت یزد - اردکان که مهم ترین منابع آبی استان است شاهد سالانه قریب 50 سانتی متر افت سطح آبهای زیرزمینی باشیم.

وی افزود : امروزه وضعیت تامین آب در شهرهای اردکان ،میبد، تفت و حتی مرکز استان بحرانی است و منابع داخلی در شهر یزد و اردکان حداکثر توان تامین 50 درصد نیاز آبی شهر را دارا هستند .

مدیر عامل شرکت آبفا بحث انتقال آب به استان را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد : در صورت عدم انتقال آب از خارج از حوزه استان به یزد در کمتر از یک دهه ، این استان در تامین آب شرب مورد نیاز دچار بحران خواهد شد چرا که منابع تامین آب محدود و کیفیت منابع شیرین به دلیل برداشت بی رویه در حال نزول است .

اسلامی در ادامه افزود : همه ی این عوامل اقتضا می کند که بحث انتقال آب با سرعت و جدیت بیش تری پیگیری شود و نیاز است که اصحاب رسانه نیز با بیان خوب این موضوع را بیش از پیش دنبال کنند .

وی با بیان این که سرانه ای آب استان در حوزه آب شرب سرانه قابل قبولی نیست افزود : به عنوان مثال بهره وری و راندانمان آب در حوزه ی کشاورزی زیر 40 درصد است و هنوز بعضی از کشاورزان از روش های آبیاری سنتی و گونه های کشتی پر آب خواه استفاده می کنند که این متناسب با وضعیت آبی شهر نیست  .

وی گفت : با توجه به وضعیت آب استان ، بحث انتقال آب باید در اولویت اول به طور جدی پیگیری شود  و هم چنین در حوزه های ی کشاورزی ، صنعت و مدیریت مصرف باید توجه بیش تری صورت گیرد .

وی یادآور شد : در صورت افزایش سرعت انتقال آب به استان ، صرفه جویی مردم ،بازیافت آب صنعت ،بالا بردن راندمان کشاورزی و تغییر نوع کشت به کشت های کم آب خواه وضعیت آب استان به تعادل می رسد .

اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد : آب حیات جامعه است و اگر آب شرب وجود نداشته باشد قطعاً همه ی پیشرفت هایی که طی    30 الی40 سال گذشته در حوزه های مختلف به وجود آمده نابود خواهد شد .

وی راه توجه به اهمیت آب را ، نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی دانست و گفت : مردم عزیز ما باید به این باور برسند که در یک استان خشک و کم آب زندگی می کنند .

مدیر عامل شرکت آبفا اظهارداشت : منابع آب تجدید پذیر در کشور از 6 هزار و 860 متر مکعب در سال 35 به 2 هزار و 160 متر مکعب در سال 75 رسیده و وقتی این عدد به زیر 1000 متر مکعب به ازای سرانه هر نفر برسد با بحران شدید روبرو می شویم .

علی اسلامی افزود : منابع آب بسیار ارزشمند ی در منطقعه یزد گرد و چرخاب است  که متاسفانه هر دو منابع که برای تامین آب اردکان استفاده می شود به دلیل برداشت بی رویه در حال نابودی است و اگر این منابع نابود شود شهر یزد نیز هیچ منبعی برای تامین آب ندارد .

اسلامی گفت : در دشت یزد اردکان سطح آب در سال 40 سانتی متر پایین تر می رود و وقتی به 300 متر برسد آبی وجود نخواهد داشت و اگر باشد مطلوب نبوده و  قابل استفاده نیست .

وی افزود : طی 3 الی 4 سال گذشته بیش از 10 منبع آب را به دلیل برداشت بی رویه از مدار خارج نمودیم .

وی در ادامه وضعیت استان از لحاظ منابع ذخیره آب را مطلوب عنوان کرد و افزود : در حال حاضر استان یزد دارای 500 هزار متر مکعب مخزن ذخیره ، 164 حلقه چاه آب شرب و 20 ایستگاه پمپاز با توانایی پمپاز 223 متر مکعب آب در شبانه روز  و ... می باشد .

وی با بیان این که این استان از لحاظ امکانات فیزیکی و شبکه آبرسانی در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارد تصریح کرد : 20 درصد معادل یک هزار کیلومتر از شبکه آب استان فرسوده است که 600کیلومتر این شبکه ها مربوط به  مرکز استان یزد و مابقی در دیگر شهرستان هاست که در صورت بازسازی تا پنج درصد میزان هدررفت آب کم کاهش می یابد .

اسلامی میزان هدررفت آب استان را 18 درصد خواند و گفت: این در حالی است که میانگین هدررفت آب کشوری 26 درصد و در کشورهای توسعه یافته 10 درصد می باشد که این جزو افتخارات استان است .

مدیر عامل آیفا در ادامه توضیحاتی در خصوص منابع تامین آب و وضعیت آب شهرستان ها ارائه داد و گفت : در حال حاضر 10 شهر از مجموع 13 شهر استان از آب انتقالی استفاده می‎‎کنند چرا که در برخی از شهرهای استان حتی یک قطره آب قابل شرب وجود ندارد و تنها در شهر یزد در شرایط اوج مصرف و با استفاده از چاه‎‎های موجود می‏‏توان تا 50 درصد آب مورد نیاز را از منابع داخلی تامین کرد.

وی در خصوص کیفیت آب استان خاطرنشان کرد : هیچ یک از منابع آب استان دارای آلودگی میکروبی نیستند و تمام منابع آب  قبل از وارد شدن به شبکه در چندین نوبت بررسی می شود  و تا به حال EC آب در هیچ نقطه ای از شهر از عدد 900 بالاتر نرفته و کیفیت آب در تمام استان کاملاً مطلوب است .

اسلامی سرانه مصرف در حوزه شرب و بهداشت را غیر قابل قبول دانست و اعلام داشت : متاسفانه به دلیل در دسترس قرار گرفتن آسان آب در همه ی مصارف ، مشکل آب در استان مخفی مانده است .

وی در پایان خاطر نشان کرد : 20 میلیون مترمکعب از 90 ملیون مترمکعب آب استحصالی در یزد فقط صرف 400 هزار کولر آبی دایر در این استان می شود و همین موضوع باعث شده تا آب استحصالی استان در فصل تابستان 86 درصد بیش از آب استحصالی در فصل زمستان باشد.

کد خبر: 227
  تاریخ خبر : 1395/04/03
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/04/05
 روابط عمومی
 1301