گزارش تصویری

همایش آموزشی نقش بانوان در مدیریت مصرف آب در یزد برگزار شد

به مناسبت هفته صرفه جوییدر مصرف آب، همایش آموزشی نقش بانوان در مدیریت مصرف آب و تجلیل از مشترکین کم مصرف با حضور ملازینلی مشاور اطلاع رسانی و روابط عمومی استاندار،خامسی مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری ،نجفی مشاور فرماندار در امور بانوان ،جعفری معاون سیاسی فرماندار، اسلامی مدیر عامل شرکت آبفا و جمعی دیگر از مدیران و معاونین به میزبانی شرکت آب و فاضلاب در محل سالن شهید عباسپور برگزار شد .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در این همایش گفت : استان یزد در یک اقلیم خشک واقع شده است که از مشخصه های آن کم آبی ، تبخیر زیاد ، تابستان گرم ، زمستان سرد و ... است .

اسلامی با بیان این که استان ما در شرایط نرمال کم باران ترین استان کشور است افزود : میزان بارندگی استان یزد در طول سال 100 میلیمتر و در شهر یزد 60 میلیمتر است که در سال آبی 95-94 این میزان در استان 40 درصد و در شهر یزد 70 درصد کاهش یافته است .

وی اظهارداشت : بارندگی زمانی مؤثر است که به صورت روان آب جاری شود در غیر این صورت ارزشی برای تغذیه منابع آب زیرزمینی نخواهد داشت .

وی با اشاره به این که در جامعه ی ما  برنامه ریزی مناسبی برای مصرف آب وجود ندارد خاطرنشان کرد : خشکسالی در استان ما بحث امروز و دیروز نیست اما نوع مصارف گذشته و امروز متفاوت است ، در گذشته در روستا هایک قنات تمام نیازهای یک روستا حتی اشتغال و اقتصاد آن ها را پوشش می داد اما امروزه در همان روستا ها چندین برابر به نیاز آبی افزوده شده است .

وی با بیان این که حجم آب های زیرزمینی به شدت در حال کاهش است افزود : در استان ما حدود 800 میلیون متر مکعب ورودی به سفره ها داریم و یک میلیون و 100 متر مکعب برداشت یعنی سالانه 300 میلیون مترمکعب آب (3.5 الی 4 برابر بیش از آنچه حقمان است) از منابع برداشت می شود .

مدیر عامل آبفا اظهارداشت : به مرور زمان آب منابع زیرزمینی دیگر قابل شرب نیست و به جای آب شیرین آب شور برداشت می شود و اگر این نحوه ی برداشت ادامه یابد بیش از ده سال دیگر ، امکان برداشت آب از سفره های زیرزمینی برای شرب و بهداشت وجود نخواهد داشت .

اسلامی ادامه داد :  انتقال آب از خارج از حوزه ی یزد با تنش اجتماعی، سیاسی و امنیتی همراه است و به سادگی نمی توان آب را منتقل کرد چرا که اصولاً کل کشور با کمبود آب مواجه است .

وی افزود : در مناطق ییلاقی یزد سرمایه های عظیمی مانند درختان تنومند گردو ، بادام و ... خشک شده است و در شهر هم اگر چه خیایان ها گسترش می یابند و لی اگر آب نباشد سرسبزی و زیبایی هم نیست و دیگر زندگی در شهر ارزش ندارد .

وی طبق آمار کشوری ایران را یکی از مسرف ترین کشور های جهان از لحاظ اقتصادی معرفی کرد و گفت : در ایران 20 درصد از نان ، 30 تا 50 درصد از میوه و سبزی و هم چنین 10 درصد از برنجی که در اختیار ما قرار می گیرد به عنوان ضایعات دور ریخته می شود .

مدیر عامل آبفا بیان کرد : بانوان نقش مؤثری در گسترش فرهنگ مدیریت مصرف دارند چرا که پروش دهنده فرزندانی هستند که خود در آینده مسئولست خانواده را برعهده دارند .

اسلامی با اشاره به نام گذاری سال جاری به سال اقتصاد مقاومتی اظهارداشت : یکی از راه های اجرای اقتصاد مقاومتی اسراف نکردن است چرا که طبق آمار جهانی به ازای 35 میلیون تن غذایی که دور ریخته می شود 15 میلیون نفر می توانند تامین غذا کنند و زندگی خوبی داشته باشند .

وی دقت نظر در مصرف آب را از وظایف مهم شهروندان دانست و گفت : بیاید از حق آب نسل های آینده محافظت کنیم .

وی مصرف آب در استان را غیر متعارف عنوان کرد و افزود : در فصل تابستان میانگین تولید آب در استان 380 تا 400 لیتر یعنی دو برابر نیاز است .

وی خاطرنشان کرد: صرفه جویی در تمام ابعاد و نیاز ها از جمله در وقت، خوراک، پوشاک، سخن گفتن و ... جمله ضروری است اما در آب از اهمیت بیشتری برخوردار است .

مدیر عامل آبفا در پایان گفت : همه ی ما باید معلمانی باشیم که نگذاریم جامعه به اسراف گرایی روی بیاورد چرا که اسراف نیاز می آورد و دستمان به سوی دیگران دراز می شود .

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری یزد در این همایش گفت: بانوان علاوه بر اینکه خودشان می توانند با مصرف صحیح آب در این امر تاثیر گذار باشند  نقش مهمی در انتقال فرهنگ صرفه جویی به نسل های بعدی بر عهده دارند .

فخرالسادات خامسی هامانه اظهار داشت : رییس سازمان محیط زیست، زنان را پرچم دار انقلاب مبارزه با بحران آب دانسته است که این گفته به درستی اهمیت جایگاه زنان در مدیریت مصرف را تبیین می کند.

وی افزود: خوشبختانه  استان یزد از نگاره های ذهنی، پشتوانه های غنی وجایگاه بالای اندیشه های مذهبی و دینی در خانواده ها درخصوص مصرف بهینه آب برخوردار است که به نسل های آینده منتقل می شود .

وی ادامه داد : یزد به عنوان شهر قنات ، قنوت و قناعت شناخته می شود که به معنای این است که پیشینیان ما به درستی و با سختکوشی آب را از دل زمین به سطح زمین می آوردند ، شکرگزار بوده و با قناعت و ساده زیستی مصرف آب را مدیریت می کردند.

خامسی هامانه با اشاره به نامگذاری امسال به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل " گفت : اقتصاد مقاومتی یک مسئولیت دینی و اجتماعی برای هر یک از افراد جامعه  است و معنایی جز مدیریت صحیح مصرف ندارد.

وی نقش زنان در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را  رهرو بودن ، رهجو بودن و راهبری دانست و بیان کرد : رهرو بودن یعنی اقتصاد مقاومتی را باور داشته باشیم ، رهجو یعنی مسیر اقتصاد مقاومتی را بشناسیم ، نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم و تهدیدهای این مسیر را بررسی کنیم


مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری اظهار داشت : زنان به عنوان مدیران اصلی خانه باید زبان ارتباط با فرزندان را بلد باشیم .

وی در پایان سخنان گفت : نگاهمان به حوزه آب باید آینده نگرانه و مسئولیت گرایانه باشد چرا که مسئولیت آینده فرزندان را بر عهده داریم .

در این همایش پاکدل مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد شرکت آبفا در خصوص وضعیت آب استان ، دلایل اهمیت آب ، دلایل تبدیل شدن آب به چالش عمده جهان ،میزان بارندگی،را هکار های صرفه جویی،وسایل کاهنده مصرف و ... توضیحاتی ارائه داد .

گفتنی است در پایان این همایش از تعدادی از بانوان استان در حوزه مدیریت صحیح مصرف آب با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد

کد خبر: 230
  تاریخ خبر : 1395/04/08
 روابط عمومی
 1526